Hvordan kan jeg bruke min innsikt om meg selv, når jeg skal utvikle mine medarbeidere?
En av de viktigste lederoppgavene dine er å utvikle og videreutvikle teamet ditt. Det betyr å utvikle hver enkelt av medarbeiderne. Jo mer omskiftelig og uforutsigbar verden er, jo sterkere krav stiller det til deg som leder. Måloppnåelse er sterkt knyttet til hvordan teamet ditt presterer.
Refleksjonsverktøyet Everything DiSC® kan brukes til å avdekke hvordan styrker og blindsoner påvirker din og andres adferd, og hvordan denne kunnskapen kan bidra til å gjøre deg mer eller mindre effektiv som leder.
Nedenstående er eksempler på adferd som kan skyldes at lederen overbruker sin D-stil:
Nedenstående er eksempler på adferd som kan skyldes at lederen overbruker sin i-stil:
Nedenstående er eksempler på adferd som kan skyldes at lederen overbruker sin S-stil:
Nedenstående er eksempler på adferd som kan skyldes at lederen overbruker sin C-stil:
Innsikt og erkjennelse er første skritt for å komme teamet i møte. I salg og kundebehandling er avdekking av behov ekstremt viktig. Derfor sier vi ofte at «kunden har alltid rett». Er vi like åpenhjertig og lyttende til våre medarbeideres behov? Nedenfor finner du noen tips til hvordan du kan motivere medarbeiderne dine ved å være mer fleksibel i din lederrolle.
Den kjente filosofen Søren Kierkegaard har sagt:
«At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han – men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke.»
Bruk gjerne stressfaktorene ovenfor som indikasjoner og finn ut hvor i «kartet» teamet ditt befinner seg. Så legger du en god plan for å møte dem der de er.
Effektivitet er avhengig av et velfungerende team og god teamkultur. Menneskene rundt deg er forskjellige; så vær positiv og åpen for nye ideer. Del ideer med andre og vær åpen for tilbakemelding og konstruktiv kritikk. Vær en aktiv lytter; gode ideer kan komme fra overraskende hold. Bruk din selvtillit i riktige doser og fokuser på hva som virker, istedenfor på det som ikke virker.
Etabler en sterk holdning for at dette vil jeg bli bedre på. Selvinnsikt om egen adferd er første steg på veien. Husk gode evner må trenes opp over tid.
Lykke til!
Arne U. Hoff, Volo AS