Hvordan kan du som leder bidra til at dine medarbeidere kjenner på mestring og motivasjon på hjemmekontoret?
Som leder har du fått en ny lederhverdag. Du må lede dine medarbeidere på avstand, virtuelt eller på telefon.
Hvordan kan du utnytte innsikt om egen lederstil og dine medarbeideres adferdsstil til å skape et miljø som skaper motivasjon og mestring når alle sitter på hjemmekontor?
En ting er sikkert: dine medarbeidere reagerer forskjellig på din ledelse, din lederstil. Tilpasset ledelse er en nødvendighet og mer enn noen gang før. Som leder må du lære deg å kunne tilpasse din ledelse, din lederstil etter hvem du leder. Du må ha innsikt om deg selv, dine medarbeidere, og dermed øker sjansen for at du som leder bygger tillit og sterke relasjoner til dine medarbeidere.
Gevinsten: du vil oftere få det beste ut av dine medarbeidere, og de vil lettere følge deg som leder.
Nå betyr relasjonelle ferdigheter ekstra mye:
Ledelse er først og fremst en relasjon. At du som leder bygger sterke relasjoner til alle medarbeidere, verdsetter dem for deres forskjellige behov og prioriteringer, og tilpasser din lederstil, kan ofte utgjøre den store forskjellen på opplevelsen av god eller dårlig ledelse.
Aldri før har dette vært viktigere: din evne til å tilpasse din ledelse i utfordrende tider der mange ikke møtes fysisk kan forebygge utrygghet, uforutsigbarhet, usikkerhet og demotivasjon. Lederadferd som tydelighet, inkludering og støtte vil bidra til å understøtte en sunn kultur, og den psykiske helsen nå som de fleste er på hjemmekontor.
Skal du kommunisere effektivt med dine forskjellige medarbeidere krever dette innsikt om deg selv og de medarbeidere du skal lede. Innsikt er imidlertid ikke nok. Du må også trene på tilpasning av din adferd og kommunikasjon.
Til dette trenger du enkle og gode verktøy: Everything DiSC®.
Everything DiSC®-modellen lærer deg som leder å kommunisere effektivt med forskjellige medarbeidere med utgangspunkt i 4 grunnleggende adferdsstiler: D, i, S og C.
Alle er vi en blanding av de forskjellige adferdsstilene, men samtidig gir modell og verktøy innsikt om mot hvilke av adferdsstilene vi retter det meste av vår energi, hva vi verdsetter og prioriterer.
Adferdsstilen D: er opptatt av og verdsetter resultater, handling og utfordring.
Skap et motiverende miljø for adferdstilen D:
Adferdsstilen i: er opptatt av og verdsetter entusiasme, handling og samarbeid
Skap et motiverende miljø for adferdsstilen i:
Adferdsstilen S: er opptatt av og verdsetter samarbeid, støtte og stabilitet
Skap et motiverende miljø for adferdsstilen S:
Adferdsstilen C: er opptatt av og verdsetter nøyaktighet, utfordring og stabilitet
Skap et motiverende miljø for adferdsstilen C:
Bli kjent med DEG SELV: Arbeide hjemmefra. Forstå hvordan hver stil kan oppleve det å jobbe hjemmefra her!