NKSR ved St. Olavs Hospital er sammensatt av mennesker med bred og høy faglig kompetanse. Teamet består av merkantilt personell, spesialutdannede sykepleiere og leger, med spisskompetanse knyttet til revmatisme og svangerskap. I forhold til definerte resultatmål og tjenestens arbeidsområder, er behovet stort for høy kvalitet i samarbeide og lagspill internt i NKSR. Forskjellige mennesker, med forskjellige prioriteringer, tilnærminger, erfaringer, kompetanse, og ikke minst atferd, skal fungere godt sammen, kommunisere effektivt sammen, og bidra til et godt og sunt arbeidsmiljø.
Både medarbeidere og ledelse er entydige på at potensiale for å bli et bedre team er tilstede. En klar målsetning for NKSR blir derfor som følger: «Sammen skal vi videreutvikle og bygge et godt team».
Ved Klinikk for ortopedi, revmatologi og hudsykdommer ved St. Olavs Hospital i Trondheim, har man tidligere benyttet Everything DiSC® verktøy fra Wiley med gode erfaringer. Dette har vært prosesser knyttet til intern kommunikasjon, prosjektarbeid og samhandling. Internt ved personalavdelingen er det ansatt 1 personalrådgiver som er sertifisert DiSC®-instruktør. I disse prosessene har Volo AS, den norske samarbeidspartner av Wiley, bistått i både utforming, forberedelser og gjennomføring.
Høsten 2014 lanserte Volo AS teamutviklingsverktøyet The Five Behaviors™ i Norge, og sammen med intern DiSC®-instruktør, arrangerte Volo AS en workshop for ledere ved revmatologisk avdeling, hvor teamutviklingsverktøyet ble presentert. Hege Suorza Svean Koksvik, seksjonsleder ved NKSR (Nasjonal kompetansetjeneste for svangerskap og revmatiske sykdommer) var tilstede ved denne presentasjonen. Hennes klare ønske om å videreutvikle og bygge et godt team ved NKSR, førte umiddelbart til at forberedelser og planlegging av en teamutviklingsprosess for NKSR ble iverksatt. I samarbeide med intern DiSC®-instruktør Sylvi Helland og Volo AS, representert ved daglig leder og partner Ketil Olsen, ble det oppnådd enighet om å bruke verktøyet «The Five Behaviors™.
Det ble satt ned en ansvarlig prosessgruppe, bestående av Sylvi Helland (personalrådgiver ved Klinikken), Hege Suorza Svean Koksvik (seksjonsleder ved NKSR) og Ketil Olsen (Volo AS). Prosessgruppen la en tidsplan for prosessen og definerte roller. Prosessgruppen ble enige om at Ketil Olsen fra Volo AS skulle være ansvarlig prosessleder gjennom hele teamutviklingsprosessen. Sylvi Helland ble ansvarlig for administrativt arbeid knyttet til bruk av verktøy, samt dialog med klinikkledelsen. Viktigheten av leders sterke involvering og eierskap til prosessen ble nøye gjennomdiskutert, og fikk full aksept fra seksjonsleder ved NKSR.
Følgende faser og tidsplan ble definert for prosessen:
I første del av prosessen gjorde bruken av Everything DiSC® det lettere for teamets medlemmer å gjenkjenne hverandres styrker og utviklingsområder innen atferd og kommunikasjon. En bedre innsikt om egen og andres atferd gjorde at flere av teammedlemmene allerede i starten av prosessen følte at de raskt ble bedre kjent med hverandre.
Teamevalueringen ved hjelp av The Five Behaviors™ avdekket at teammedlemmene mente at teamet preger av…:
Ved 2 dagers samling på Røros i mars 2015, fikk hele teamet god tid til refleksjon og samtaler rundt teamevalueringen. Selv om teamet hadde en gjennomgående høy score innen alle 5 områder fra verktøyet The Five Behaviors™, var alle enige om at «ingen er så gode som vi kan bli», og at dette handlet om å alltid være under utvikling, eller som det ble nevnt i teamet; «from good to great».
Dette var de tydeligste utviklingsområdene for teamet:
Progress Report sammenligninger og måler hvordan et team har forandret seg over tid, og synliggjør områder hvor teamet har forbedret, eller om de har scoret dårlig i forhold til de områder The Five Behaviors™ omhandler.
The Progress Report inneholder følgende:
Evalueringen fra mars 2016 viser entydig at team NKSR har helt fra februar 2015 har hatt en tydelig forbedring innenfor samtlige av de fem områdene som verktøyet The Five Behaviors™ omhandler.
Områder som har hatt tydeligst forbedring:
Basert på diskusjon mellom deltakerne, kom det følgende også fram gjennom Progress Report:
Her er en liste over suksessfaktorer som har vært sentrale gjennom prosessen:
Denne effekten har prosessen ved NKSR hatt på våre omgivelser ved klinikken:
NKSR fremstår nå som et mer samlet team og har blitt mer oppmerksom på å framsnakke oss som et team. Vi har blitt mer bevisst på å formidle hva vi holder på med ovenfor de andre i avdelingen. Vi har snakket om prosessen til andre i avdelingen, og det har gjort at andre team har hatt et ønske om å gjennomføre en lignende prosess.
Dette er det vi ved NKSR skal gjøre for å holde tema og prosess vedlike:
Alle i teamet er enige om at dette er en prosess som vil foregå kontinuerlig og som krever en bevissthet og ansvarlighet fra alle. Ved de månedlige lunsjmøtene ved NKSR vil teamutvikling fortsatt vært et fast punkt på agendaen. Ved disse møtene har teammedlemmene på rundgang ansvar for innhold og gjennomføring. Dette medfører at alle får et eierforhold og involveres i den videre prosessen. Aksjonspunktene til team-NKSR skal revideres årlig på strategisamling for kommende år.